Essentra verhoogt het gebruik van post-consumer gerecyclede kunststoffen in LDPE-vervaardigde componenten

Red plugs made of 40% recycled plastic

Essentra Components, de wereldwijde fabrikant van essentiële industriële componenten, is begonnen met een langdurig investeringsprogramma van meerdere miljoenen euro's om het portfolio van hydraulische spuitgietmachines te upgraden om tegen eind 2031 elektrisch te zijn.

De overgang zal resulteren in een afname van ongeveer 33% van het energieverbruik, cyclus tot cyclus, en een toename van 25% in cyclustijdwinst, tool-to-tool. De voorspelde verbetering van het proces en de productiviteit stellen drie elektrische machines in staat om het werk te doen van vier hydraulische modellen.

De verhoogde capaciteit wordt aangevuld met de gegarandeerde repetitiviteit die elektrische machines kunnen leveren, wat een nog hogere productkwaliteit garandeert voor alle klanten van Essentra Components, waaronder meer dan 8.000 klanten in Nederland.

Chris Butler, Global Process Development Manager, zegt dat er duidelijke voordelen zijn voor de klant: “Elektrische machines zijn betrouwbaarder en duurzamer dan hun hydraulische tegenhangers en leveren aanzienlijk meer productieve uren per jaar. Met deze prestaties en meer automatisering kunnen we nog meer efficiëntie voor onze klanten bieden.”

Essentra Components ondersteunt vele verschillende klanten in Nederland in de sectoren machinebouw, HVAC, landbouwapparatuur en hightech, en kan in een gemiddelde maand tot maar liefst 11.000 orderlijnen (met uitzondering van samples) uitvoeren. De sales en service activiteiten van het bedrijf zijn gevestigd in Valkenswaard.

Een overgang naar elektrische machines van een klein aantal leveranciers van essentiële uitrusting betekent een betere beschikbaarheid van reserveonderdelen, wat op zijn beurt leidt tot nog meer uptime voor de geïnstalleerde machines. Het bedrijf is tevens bezig met het herzien van de bewerkings- en ombouwprocessen en het vergroten van de cavitatie voor hogere opbrengsten, zodat ongewone projecten aangenomen kunnen worden die eerder als niet mogelijk beschouwd werden.

De nieuwe technologie zal snellere doorlooptijden mogelijk maken voor nieuwe lijnen en snellere cyclustijden, terwijl een nul standaardafwijking op elektrische machines leidt tot meer nauwkeurigheid en minder afgewezen onderdelen, wat allemaal van essentieel belang is om belangrijke klanten aan te trekken en te behouden.

Chris zegt dat het programma deel uitmaakt van Essentra's traject naar een duurzamere toekomst: “Onze klanten zijn steeds op zoek naar meer met minder en elektrische machines geven onze klanten niet alleen een hoogwaardiger product, ze helpen hen ook om hun eigen duurzaamheidsagenda's te halen.”

Het bedrijf vervangt 180 machines die al 15 jaar of langer operationeel zijn (en aldus het einde van hun levensduur bereiken).

Over Essentra Components

Essentra Components is een toonaangevende internationale fabrikant en distributeur van essentiële industriële componenten. Het bedrijf is opgericht in 1955 en is actief in 29 landen over de hele wereld. Essentra Components heeft veertien productievestigingen, 34 distributiecentra en veertig sales- en servicelocaties. Met zijn brede assortiment van 45.000 producten bedient het bedrijf meer dan 82.000 klanten met toepassingen in sectoren als de machinebouw, industriële elektronica, allerhande productie-omgevingen, de auto-industrie en de bouwnijverheid. Meer informatie is te vinden op www.essentracomponents.com.