Essentra Components voltooit overname van Chinese fabrikant van componenten

De klanten van Essentra Components kunnen straks voordeel halen uit de afronding van een overname van meerdere miljoenen ponden, die vandaag werd aangekondigd, van een Chinese fabrikant en distributeur van componenten, Jiangxi Hengzhu Electrical Cabinet Lock Co (Hengzhu).

De overname zal ervoor zorgen dat Essentra Components een meerderheidsaandeel in het bedrijf verwerft, samen met de bestaande 500 personeelsleden, het distributienetwerk en het productassortiment, met een optie om het volledig eigenaarschap te krijgen wanneer bepaalde overeengekomen mijlpalen worden bereikt.

De initiële overname is in mei bekendgemaakt, met regelgevers die de overeenkomst in haar geheel goedkeurden, waardoor Essentra Components met ingang van vandaag de leiding over het bedrijf neemt en meer dan 7.000 klanten aan z'n bestaande portefeuille toevoegt.

Hengzhu heeft naam gemaakt in China als toonaangevende fabrikant van toegangsoplossingen, die vanuit hun fabriek in Yichun opereert. Het grootste deel (70%) van Hengzhu's handelsactiviteiten wordt in het binnenland gedreven, wat de basis legt voor Essentra Components om uit te breiden naar nieuwe markten met een zeer sterke uitvalsbasis.

De overeenkomst zal de weg effenen voor Essentra Components om z'n klantenbestand te vergroten, maar ook om de deur te openen voor bestaande en toekomstige Britse en Europese klanten om voordeel te halen uit nieuwe producten die nu allemaal onder één paraplu vallen.

Met een nieuw distributienetwerk en klantenbestand biedt de fabriek in Yichun Essentra Components de mogelijkheid om veelgevraagde producten in het land te produceren.

Scott Fawcett, Divisional Managing Director van Essentra Components, vertelt dat China een aanzienlijke marktkans voor hun klanten is: “Dankzij de overname kunnen we zowel onze klanten als de klanten van Hengzhu's componentenexpertise een groter assortiment van producten bieden, waardoor ze meer flexibiliteit en veiligheid in hun toeleveringsketens krijgen. We kijken ernaar uit om met het team van Hengzhu samen te werken om onze penetratie op de Aziatische markt verder te vergroten."

Essentra Components, dat in het Verenigd Koninkrijk is gevestigd, heeft de laatste jaren groei gestimuleerd door middel van strategische uitbreiding van zowel z'n productassortimenten als distributienetwerk, waaronder de introductie van 40% post-consumer plastic LDPE-componenten.

Essentra Components richt zich niet alleen op een succesvolle integratie, maar blijft tevens streven naar een energieneutrale doelstelling. Met een focus op toekomstige duurzaamheid biedt Essentra klanten een grotere selectie aan duurzame producten om hun koolstofvoetafdruk te verminderen.

Over Essentra Components

Essentra Components is een toonaangevende internationale fabrikant en distributeur van essentiële industriële componenten. Het bedrijf is opgericht in 1955 en is actief in 29 landen over de hele wereld. Essentra Components heeft veertien productievestigingen, 34 distributiecentra en veertig sales- en servicelocaties. Met zijn brede reeks van 45.000 producten bedient het bedrijf meer dan 82.000 klanten met toepassingen in sectoren als de machinebouw, industriële elektronica, allerhande productie-omgevingen, de auto-industrie en de bouwnijverheid. Meer informatie is te vinden op www.essentracomponents.com.